Birleşmiş Markalar Derneği Kira Artışlarına İsyan Etti
Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD) çatısı altındaki markalar, “fahiş” kira artışı taleplerini ve şeffaf olmayan ortak alan giderlerini görüşmek üzere acil bir toplantı düzenledi. Ticaret Bakanlığı Perakende Ticaret Daire Başkanı Burak Kaplan’ın da katıldığı toplantıda, kira sorunlarının çözümü için mevzuat değişikliği talep edildi.
BMD, perakende sektöründe hazır giyim, ayakkabı, kozmetik ve daha birçok alandan 516 markayı temsil ediyor. Dernekten yapılan açıklamada, üyeler arasındaki yaklaşık 250 markanın yüzde 500’e varan fahiş kira artışı talepleri ve AVM’lerdeki şeffaf olmayan ortak alan giderleriyle ilgili sorunlar ele alındı.
Yüzde 500’e Varan Kira Zammı Talebi
Toplantıda, perakendeciler için giderek büyüyen bir yük haline gelen kiralarla ilgili sorunun ancak mevzuat değişikliğiyle çözülebileceği vurgulandı. BMD Başkanı Sinan Öncel, kira kontratlarında 10 uzama yılı sonrasında yüzde 400-500’e varan oranda kira artışı talepleriyle karşı karşıya kaldıklarını belirtti.
Öncel ayrıca, şeffaf olmayan ortak alan giderleri nedeniyle perakende markalarının AVM’lere her ay en az 700 milyon lira fazladan ödeme yapmak zorunda kaldığını söyledi. Öncel, “Kira artışı talepleri ve şeffaf olmayan ortak alan giderleri sorunu yaklaşık 250 markamızın temsilcilerinin katıldığı toplantıda bütün boyutlarıyla ele aldık. Kiralarla ilgili kalıcı çözüm için ilgili mevzuatta değişiklik yapılması gerekliliği konusunda ortak mutabakat oluştu” dedi.
Yerli Müşteri Gıda Dışı Harcamaları Kısıtladı
Öncel, alım gücündeki daralma nedeniyle yerli müşterinin gıda gibi zorunlu ihtiyaçları dışındaki harcamalarını olabildiğince kıstığına dikkat çekti. Perakendede giderek artan sıkışıklığın önümüzdeki aylar için tüm sektörü endişelendirdiğini söyledi.
Öncel, yabancılar için de Türkiye’nin alışveriş için cazibesini kaybettiğini belirterek, “Perakende cirolarında yabancıya satışların önemli yeri var. Ancak Avrupa’daki birçok ülkeden daha pahalı hale geldiğimiz için yabancıların gözünde de alışveriş cazibemizi kaybettik” dedi. Bankalararası Kart Merkezi’nin (BKM) verilerinin de yabancıya satışlardaki daralmayı net bir şekilde gösterdiğini söyledi.
Öncel, “Yabancı turistler ülkemize geldi, gezip eğlendi ama alışveriş yapmadan gitti” dedi ve yabancıların kartlı harcamalar içindeki payının sekiz aylık bölümünde yüzde 5,2’ye gerilediğini belirtti.