enflasyonemeklilikötvdövizakpchpmhp
DOLAR
34,5029
EURO
36,1862
ALTIN
2.985,50
BIST
9.367,77
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Parçalı Bulutlu
21°C
Bursa
21°C
Parçalı Bulutlu
Cuma Karla Karışık Yağmurlu
18°C
Cumartesi Kar Yağışlı
6°C
Pazar Az Bulutlu
7°C
Pazartesi Açık
8°C
Advert

KPMG: Otomotivde sıkıntılı süreç iki yıl daha devam edecek

KPMG: Otomotivde sıkıntılı süreç iki yıl daha devam edecek
22.08.2019 18:58
294
A+
A-

KPMG Türkiye Endüstriyel Üretim ve Otomotiv Sektör Lideri Hakan Ölekli, Türkiye ihracatının lokomotif sektörü otomotivin küresel gelişmelerden kaynaklı bir yapısal dönüşüm sürecinden geçtiğini ve bu sürecin devam da edeceğini belirtti

Rapora göre Türkiye’de pazar vergi indirimleri sayesinde yüzde 60’lık daralmanın eşiğinden döndü. Küresel ölçekteki gelişmeler nedeniyle sektörün yapısal dönüşümden geçtiğini belirten KPMG Türkiye’den Hakan Ölekli, “Bunun da etkili olduğu sıkıntılı süreç iki yıl daha devam edecek görünüyor. 2021’den itibaren yüksek performanslı dönem başlar” dedi.

KPMG Türkiye’nin hazırladığı Otomotiv Sektörel Bakış – İlk Yarı raporu, sektörün içinden geçtiği zor dönemi değerlendiriyor. Rapor, bir yıl öncesine kadar rekorlar kıran sektörün iki yıllık bir aradan sonra düzlüğe çıkacağını öngörüyor.

KPMG Türkiye Endüstriyel Üretim ve Otomotiv Sektör Lideri Hakan Ölekli, “Türkiye ihracatının lokomotif sektörü otomotiv, küresel gelişmelerden kaynaklı bir yapısal dönüşüm sürecinden geçiyor, bu süreç devam da edecek. Yurt içindeki ekonomik konjonktür bu süreci destekleyemediği için sektörün kısa vadede karşı karşıya olduğu tehditler ve zayıflıkları öne çıkıyor. Sektördeki beklenti, yaşanan sürecin iki yıl kadar süreceğine ilişkin. 2001 ve 2009 kriz dönemlerindeki deneyimlerden yola çıkılarak ortaya konan bu beklenti ile iki yıllık periyodun ardından iç pazar dinamiklerinin yerine oturacağı, satışların yükseleceği ve ihracatta yüksek performans rakamlarının devreye gireceği tahmin ediliyor” dedi.

Dünyadaki belirsizliğe de dikkat çeken Ölekli, “Küresel resesyon, AB’de büyümedeki gerileme, ABD-Çin ticaret anlaşmazlığı ve Brexit’in ortaya çıkardığı global riskler bu sektörde de endişe yaratıyor. Avrupa, Türkiye’nin diğer tüm sektörleri gibi otomotiv sektörü açısından da en önemli ihracat üssü. Özellikle İngiltere ve İtalya pazarları başta olmak üzere Avrupa pazarındaki gelişmelerin çok yakından izlenmesi gerekiyor” diye konuştu.

İdeal haber Merkezi’nde yer alan raporun detaylarına göre,

-2017 yılındaki hızlı büyümenin ardından 2018 yılında bir miktar daralan dünya otomotiv pazarı, 2019 ilk yarıyı da görece zayıf tamamladı. Küresel ekonomideki
ivme kaybı ve finansal piyasalardaki dalgalanmalar kısa vadede görünümü etkilemeye devam ediyor.

-Dünya otomotiv pazarı 2019 ilk çeyrekte geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 0,1’lik sınırlı bir büyüme kaydetti.

-Yurt içinde 2018 yılında yüzde 35 daralan otomobil ve hafif ticari araç (HTA) pazarı, 2019 ilk yarıda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 44,8 küçüldü. Ocak-Haziran döneminde Türkiye’de otomobil satışları 2018’in aynı dönemine göre yüzde 43,3 gerileyerek 156 bin 378 oldu.

– Vergi indiriminin son ayı olan Haziran’da binek otomobil satışları geçen yılın aynı ayına göre yüzde 13, HTA satışları da yüzde 32 azaldı.

– Satışların vergi indirimlerinin sona erdiği temmuz ayında dip seviyeye ulaştığı bildirilirken, düşüşün devam etmesi yönünde güçlü bir kanaat bulunuyor. Otomotiv sektörünün yılı 400 bin adetlik satış rakamının altında tamamlayacağına dair tahminler yapılıyor.

– Vergi indirimleri satışların düşme hızını azaltıcı rol oynasa da tek başına tüm piyasaya kaldıraç etki yapamıyor. satışlardaki düşmenin sebepleri, kur kaynaklı fiyat artışı, gerileyen güven endeksleri, ekonomik yaşamdaki durgunluk ve satın alma gücünün azalması olarak sıralanıyor.

– 2019’un ilk yarısında taşıt kredi hacmi 2018 sonuna göre yüzde 10,8 oranında azaldı. Haziran sonu itibarıyla toplam taşıt kedilerinde yüzde 25,3 gerileme görülüyor. Yıllık bazda bireysel taşıt kredilerinde yüzde 15,7, ticari taşıt kredilerinde ise yüzde 29,2 küçülme kaydedildi.

En fazla dizel araç satışı daraldı

-İlk yarıda hibrit araç satışları geçen yılki satışların iki katını aşsa da en çok daralma dizel araç satışlarında meydana geldi.

-Yurt dışına satışlar adet bazında 2019 ilk yarıda toplam otomotiv pazarında yüzde 7,5, otomobil pazarında ise yüzde 9 azaldı.

-Otomotiv tedarik sanayi ihracatı ise aynı dönemde yüzde 6,5 daralarak 5,4 milyar dolar oldu.

-Aynı dönemde satışlardaki zayıflıkla uyumlu olarak otomobil ithalatında yüzde 51,9, toplam otomotiv ithalatında ise 52,0 daralma meydana geldi.

Otomobil üretimi yüzde 11,6 düştü

-2019 ilk yarıda üretimde daha yavaş bir daralma yaşandı. Dış pazardaki daralmanın iç pazara kıyasla daha sınırlı kalmasıyla, 2019 Ocak-Haziran’da 2018’in aynı dönemine göre, otomobil üretimi yüzde 11,6, toplam otomotiv üretimi yüzde 12,8 küçüldü.

İkinci el pazarı hareketlenecek

– Vergi indirimlerinin sona ermesinin etkileri, yılın ikinci yarısında ikinci el piyasasında görülecek. İkinci ele getirilen ekspertiz uygulamasının da devreye girmesinin ardından piyasanın hareketlenmesi bekleniyor.

Yorumlar

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.