Türkiye’de marina fiyatları öteki ülkelerin fiyatlarını üçe katlayınca tekne sahipleri tahlili koylara ve diğer ülkelere yönelmekte buldu. Koylar yatların işgaline uğrarken, yatlardan denize boşaltılan atıklar denizlerdeki kirlilik meselesini tekrar gündeme getirdi.
Odatv Özel
Pandemi sonrası talebin artması üzerine marina fiyatlarında Euro bazında yıllık yüzde 30-40 yükseliş yaşandı. Türk limanlarındaki marina fiyatları son artışlarla bir arada Avrupa’nın merkezindeki Monaco’yu ikiye, komşu Yunanistan’ı üçe katladı.
Monaco’da 42 metrelik bir teknenin yüksek dönemde marinadaki günlük bağlama fiyatı 650 Euro. Birebir tekne Göcek’teki bir marinaya demir atmak istediğinde bir gün için 1.200 Euro fiyat isteniyor. Bodrum’da bir marinaya girmek isteyen tekneden günlük 700 Euro ödenirken, Yunanistan’da günlük demir atma fiyatı 35 Euro oluyor.
Bu fiyatlar nedeniyle yabancı yatçılar Türkiye’ye gelmek istemezken Türk tekne sahipleri demirlemek için dümeni ya koylara kırıyor ya da öteki ülkelere.
Yıl boyunca demir attıkları koyları işgal eden yatlar, tıpkı vakitte boşalttıkları atıklarla koyların süratle kirlenmesine, ekolojik sistemin daha süratli bozulmasına neden oluyor.
Şu anda denizlerimizde kendisini gösteren kirliliğe karşı ihtarlar yapılıyor.
Konuya ait değerlendirmelerde bulunan Yat ve Tekne Sanayisi Derneği (YATED) İdare Şurası Lideri Murat Bekiroğlu, Türkiye’de marinalarda yer bulma konusunda çok önemli meşakkatler yaşandığının ve kirliliği önemli boyutlara ulaştığını belirtti.
Şu anda Türkiye’de 25-30 ortasında marina bulunduğunu söz eden Bekiroğlu, “Bu marinaların toplam bağlama kapasitesi ise 6 bin 500 civarında. Kapasitenin birinci etapta çok süratli bir biçimde en az yüzde 50 artırılması gerekiyor. Yeni yatırımların da Türkiye’nin cennet koylarına değil, uygun görülen hazine yerlerine yapılmasında fayda var.” dedi.