Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) Yönetim Kurulu Başkanı Talha Özger, sektörün karşı karşıya kaldığı zorluklara dikkat çekti. Sabit döviz kurunun üretici ihracatçıları olumsuz etkilediğini belirten Özger, maliyet artışlarının fiyatlara yansıtılmasının ardından ihracat pazarlarında rekabet gücünün azaldığına vurgu yaptı.
Özger, mevcut pazarları korumak ve yeni pazarlarda varlık göstermek için özel kur ve çalışan maliyetlerinde destek beklediklerini belirtti. İhracatçıların yükünün hafifletilmesi gerektiğini vurgulayan Özger, bu sayede ihracat hacminin yeniden artırılarak 3,5 milyar dolar seviyelerine ulaştırılmasının hedeflendiğini ifade etti.
2023 yılının sektör için zorlu geçtiğini söyleyen Özger, yılı yüzde 4,7’lik bir düşüşle tamamladıklarını bildirdi. Bu düşüşün ana nedenleri arasında Çin’in pazara dönüşü ve maliyetlerin döviz bazında yükselmesi sonucu rekabet gücünün zayıflaması yer aldı. Ayrıca Kahramanmaraş depreminin metalden mamul pişirme grubu üreticilerini olumsuz etkilediğini ve birçok işletmenin üretimlerini durdurmak zorunda kaldığını belirtti.
Özger, sektörün en büyük sorunlarından birinin markalaşamama olduğunu vurguladı. İhracatta önde gelen ülkelerle karşılaştırıldığında birim ihracat değerinin en düşük seviyede olduğunu belirten Özger, düşük katma değerli ürünlerin düşük kar marjlarıyla ihraç edildiğine dikkat çekti. Teknoloji, tasarım ve markalaşmaya yatırım yaparak ürün değerini artırmanın önemini vurguladı.
Sektör için birim ihracat değerinin çok önemli olduğunu belirten Özger, 2023’ün ilk beş ayında birim ihracat değerinin bir önceki yıla göre yüzde 1,9 düştüğünü ifade etti. Elektrikli ev ve mutfak eşyalarında birim kg değerinin küçük bir artış gösterdiğini, ancak genel olarak birim ihracat değerinde bir düşüş yaşandığını belirtti.
Özger, 2024 yılının kalan ayları için birim ihracat fiyatlarında 4,4 dolar seviyesine ulaşmayı ve ihracat hacminde bir artış hedeflediklerini vurguladı. Sektörün küresel ihracat sıralamasında beşinciliklerini korumak istediklerini ifade etti.
Sektör, 2024’ün ilk beş ayında geçen yıla göre yüzde 3,9’luk bir düşüşle 1,29 milyar dolar ihracat gerçekleştirdi. Elektrikli ürün grubundaki yüzde 2,4’lük artışa rağmen diğer alt ürün gruplarında düşüşler yaşandı. Metal ürün grubunda yüzde 5,6, plastik ürün grubunda yüzde 3,5, seramik ürün grubunda yüzde 20,2 ve cam ürün grubunda yüzde 10’luk düşüşler kaydedildi.
Türk ev ve mutfak eşyaları sektörü, 2023 yılında ihracatta global pazarda Çin, Almanya, İtalya ve Hollanda’nın ardından beşinci sırada yer alıyor. Sektörün ihracat hedeflerine ulaşması için yedincisi düzenlenen Invitation Only etkinliğinde buluşuldu.