İstanbul’un batı yakasında yaklaşık dört milyon kişiye hizmet vermeyi amaçlayan 18,4 kilometrelik Sefaköy – Beylikdüzü – Tüyap Metrosu projesi, şehrin ulaşım altyapısına önemli bir katkı sağlayacak. Halkalı – Gebze Marmaray Hattı, Esenyurt-Saadetdere Uzatma Hattı ve HIZRAY projesi ile entegrasyon sağlayarak bölgedeki ulaşım ağını güçlendirecek.
Proje ilk olarak 2000’li yılların başında gündeme geldi ancak İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB) 2019’daki yönetim değişikliğinin ardından güncelliğini yitirdiği tespit edildi. İBB, 2020’de hat için yeni bir proje hazırladı ve 2021’de Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD) ile Yeşil Şehir Aksiyon Planı (GCAP) mutabakatı imzalandı. Proje ve fizibilite raporları, 2022’de Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından onaylandı ve Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) süreci tamamlandı.
Ancak proje, dış finansmanın kullanılabilmesi için Kamu Yatırım Programı’na dahil edilmesi gerektiği halde, 2022, 2023 ve 2024’teki dört başvuru da olumsuz yanıt aldı. 15 Ocak 2024’te Resmi Gazete’de yayımlanan 2024 Yılı Yatırım Programı’na da dahil edilmedi.
İBB, 2024 Kamu Yatırım Programı’na ara dönem projesi olarak alınması için tekrar başvurdu. Bu beşinci resmi başvuru sürecinin tamamlanmak üzere olduğu bildirildi.
Metrobüs aksını doğrudan takip edecek olan Sefaköy – Beylikdüzü – Tüyap Metrosu, hem bu akstaki metrobüs yoğunluğunu hem de D-100 üzerindeki araç trafiğini önemli ölçüde azaltacak. İBB tarafından yapım çalışmaları devam eden Kabataş-Mecidiyeköy-Mahmutbey-Esenyurt Metro Hattı ile de entegrasyon sağlayacak.
Hattın işletmeye açılmasıyla birlikte günlük 969.630 yolcunun taşınması, 2050 yılında ise günlük 1 milyon 307 bin 66 yolcunun taşınması öngörülüyor. Proje, bölge halkının uzun yıllardır beklediği İstanbul’un batı yakasına ilk metro olma özelliği taşıyor.
İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, hattın Cumhurbaşkanlığı kamu yatırım programına dahil edilmemesine tepki göstererek “Metroma engel olma” afişleri astırmıştı. Bölgedeki belediyeler de benzer eylemlerle protestolarını dile getirmişti.