EKONOMİ – Hepsiburada’ya milyonluk ceza Reklam Kurulu, popüler alışveriş uygulaması Hepsiburada’ya ‘aldatıcı kampanya’ gerekçesiyle yüksek tutarda bir ceza kesti.
Kurulun yayınladığı bültene göre Hepsiburada toplamda 10 farklı aldatıcı kampanya gerekçesiyle “1 milyon 735 bin 640 TL” idari para cezasına çarptırıldı.
Yanıltıcı olduğu konusunda belirlenen kampanyaların “30 günün en düşük fiyatı” kuralını ihlal ettiği, kampanyalarda indirimsiz ürünlerin bulunduğu ve indirim öncesi süresi ve stok miktarının söylenmediği belirtildi.
“Efsane Cuma 20-26 Kasım Huawei telefon ve aksesuarlarda süper fiyatlar
Efsane ürünlerde efsane indirimleri kaçırma
Elektrikli küçük ev aletlerinde %11 net efsane indirim
Elektronik ürünlerde yılda bir kez gelen efsane indirimler
Çok satan petshop ürünlerinde süper fırsatlar.
Tüm indirimlere ek sepette %15 net indirim
Fairy bulaşık deterjanlarında sepette %20 net indirim
Philips Brand Days kampanyası
Madame Coco ev ve yaşam ürünlerinde sepette %25 net indirim
Seçili kağıt ürünlerinde sepette %25 indirim
Yataklarda kupon yağmuru fırsatları”
Türkiye’nin önde gelen e-ticaret platformlarından Hepsiburada, Kasım ayında gerçekleştirdiği indirim kampanyalarında tüketiciyi yanıltıcı ifadeler kullanmak ve mevzuata aykırı tanıtımlar yapmak suçlamalarıyla karşı karşıya kaldı. Reklam Kurulu, bu tür ihlalleri gerçekleştiren firmalara yönelik bir inceleme yürüttü ve sonuç olarak Hepsiburada dahil olmak üzere çok sayıda firmaya ceza verdi.
Kampanya döneminde tüketicileri çekmek amacıyla gerçekleştirilen tanıtımlarda, indirim oranlarının gerçeği yansıtmadığı, ürünlerin özelliklerinin abartıldığı ve stokta olmayan ürünlerin varmış gibi gösterildiği tespit edildi. Bu tür eylemler, tüketici haklarının korunması ve adil ticaret uygulamalarının sağlanması amacıyla oluşturulan mevzuatlara aykırı bulundu.
Reklam Kurulu’nun aldığı kararlar, hem tüketicilerin güvenini koruma hem de piyasadaki rekabet dengesini sağlama açısından önem taşıyor. Bu cezalar, diğer firmalara da uyarı niteliğinde olup, benzer ihlallerin önlenmesine katkı sağlamayı amaçlıyor.
Cezaların detaylarına ve kesin miktarlarına ilişkin bilgiler paylaşılmamış olsa da, bu tür yaptırımların firmalar üzerinde önemli finansal etkiler yaratabileceği ve itibarlarını zedeleyebileceği biliniyor. Hepsiburada ve diğer ceza alan firmaların, bu kararlara itiraz etme veya cezaları ödeyerek ilgili düzenlemelere uyum sağlama yollarını arayacağı bekleniyor.
Kasım indirimleri başta olmak üzere son aylardaki kampanyalardan dolayı Hepsiburada, Trendyol, Pazarama, Teknosa, LCWaikiki, Defacto, Flo, English Home, Madame Coco, Karaca, Vivense, Doğtaş, Yataş, Ayakkabı Dünyası, Pierre Cardin, Unilever, A101, ŞOK, Hakmar, Getir ve Baydöner’e idari para cezası uygulanmasına karar verildi. Aldatıcı olduğuna karar verilen kampanyalarda “son 30 günlük en düşük fiyat” kuralına uyulmadığı, kampanya sayfalarında indirimsiz ürünlerin listelendiği, indirim öncesi fiyat, kampanyanın geçerlilik süresi ve stok miktarına yer verilmediği ifade edildi.
Reklam Kurulu’nun ceza yağmurundan Google da nasibini aldı. “Geri getirme ritüeli”, “aşk ritüeli”, “bağlama ritüeli”, “güvenilir medyumlar” gibi anahtar kelimelerde gösterilen medyum ve falcı reklamlar nedeniyle 347.128 TL idari para cezası uygulanması ve söz konusu reklamların durdurulmasına karar verildi. Reklam mevzuatında, “Falcı, medyum, astrolog ve benzerleri tarafından verilen hizmet reklamları ile yasadışı bahis ve kumar oyunlarının reklamları hiçbir şekilde yapılamaz.” hükmü bulunuyor.
Kaynak: Ticaret Bakanlığı