Aileler ve çocuklar için karne heyecanının yaşandığı bu günlerde, Çocuk ve Genç Psikiyatristi Uzman Dr. Emine Demirbaş Çakır, karne sonrası çocuklara nasıl davranılması gerektiği konusunda görüşlerini aktardı.
Ailelere uyarılarda bulunan Çocuk ve Genç Psikiyatristi Uzman Dr. Emine Demirbaş Çakır, “Her çocuk tüm dersleri 5 olan karne getirmeyebilir. Karnede daha düşük bir not ile gelen ama çabalamış olan bir çocuk da bireysel olarak değerlendirildiğinde başarılıdır” diye konuştu.
2018-2019 eğitim öğretim yılı ilk döneminin sona ermesiyle, dönem sonunda aileler ve çocukların kiminde tatlı bir heyecan, kiminde de telaşlı bir kaygı yaşandı. Bu süreçte ebeveynlerin çocuklara nasıl davranılması gerektiğine ilişkin bilgiler veren Çocuk ve Genç Psikiyatristi Uzman Dr. Çakır, çocuğa incitici, cezalandırıcı, genelleyen ve geleceğine dair olumsuz öngörü içeren yorumlardan kaçınılması ve başarıyı sadece not odaklı değerlendirilmemesi gerektiğine vurgu yaptı.
“Başarıyı sadece not odaklı değerlendirmeyin”
Çocuk ve Genç Psikiyatristi Uzman Dr. Emine Demirbaş Çakır, bu süreçte ailelerin de kendilerini sorgulaması ve çocuklarıyla olan ilişkiye dair kendilerine karne vermesi gerektiğini ifade ederek şunları söyledi:
“Karne günü çocuklar, bazı evlerde şenlik havasında hediyelerle karşılanırken, bazı evlerde ise kızma, tehdit, cezalarla karşılanabilmektedir. İkinci atmosfer, çocukların bazen eve dahi gitmeye korktukları bir duruma dönüşebilmektedir. Bu karne zamanı, anne baba adına da düşünmek için bir fırsat olsun ve ebeveynler olarak neler yaptık onları gözden geçirelim. Çocuğumuzla yeteri kadar iyi ilişkiler kurabildik mi? Onu yapabildikleri ve yapamadıklarıyla olduğu gibi kabul edebildik mi? Uygun okul, öğretmen seçimi yaptık mı? Okul ile gereken iletişimi kurduk mu? Çalışması için uygun ortamı oluşturduk mu? Beklentilerimiz neler? Çocuğumun kendi sorumluluğunu alabilmesi için bana düşen neler yaptım, neleri abarttım ya da görmezden geldim? Çocuğumun güçlü yanları ve güçlük yaşadığı yanları neler? Bunları belirleyip ihtiyaç duyduğu şeyler için uygun uzman desteği aldık mı gibi konularda kendimizi sorgulayalım.”
Ailelere; “ ‘Hep bilgisayarda oturuyorsun.’ ‘Ders çalışmıyorsun.’ ‘Sana yaptığımız emeklerin hepsi boş.’ ‘Adam olmayacaksın.’ ‘Senden hiçbir şey olmaz.’ ‘Bütün tatil evden çıkmayıp ders çalışacaksın’ gibi çocuğu incitici, cezalandırıcı, genelleyen ve geleceğine dair olumsuz öngörü içeren yorumlardan kaçının” uyarısını yapan Çocuk ve Genç Psikiyatristi Uzman Dr. Çakır, başarıyı sadece not odaklı ve sonuç odaklı değerlendirmemek gerektiğine de vurgu yaptı.
“Çocuklar için en güzel ödül anne babalarıyla geçirecekleri keyifli vakitlerdir”
Çocuğa karne ödülü verip vermeme konusuna da değinen Psikiyatristi Uzman Dr. Çakır şöyle konuştu: “Karne konusu aslında bir süreç. Her çocuk için özel, bireysel olan bir süreç. Bu süreçte önemli olan çocuğun gayreti ve çabasıdır. Her çocuk tüm dersleri 5 olan karne getirmeyebilir. Karnede daha düşük bir not ile gelen ama çabalamış olan bir çocuk da bireysel olarak değerlendirildiğinde başarılıdır. O yüzden çabasını takdir etmek daha kıymetlidir. Ödev yapmak, ders çalışmak gibi öğrenci sorumluluklarını kendi sorumluluğu olduğunu bilerek yapan ve başarılı olan bir çocuk için zaten başarının kendisi bir ödül ve haz kaynağıdır. Böyle bir çocuk ek maddi bir ödüle ihtiyaç duymayacaktır. Bu tatil biraz dinlenme, biraz düşünme, eksik olanları tamamlama fırsatının olduğu bir dönem olsun. Çocuklar için en güzel ödül anne babalarıyla geçirecekleri keyifli vakitlerdir.”
Nasıl bir tatil geçirmeli?
‘Çocuklarınızın ikinci döneme daha motive girmesi için, yarıyıl tatilinde birlikte geçireceğiniz vakitleri planlayın” diyen Çocuk ve Genç Psikiyatristi Uzman Dr. Emine Demirbaş Çakır sözlerini şöyle noktaladı: “Tatil sadece boş yatma ve uyuma zamanı değildir. Çocuklarınızın boş zamanı nasıl planlayacakları konusunda birlikte kararlar alın. İstediği saatte uyuyup uyandığı, istediği kadar bilgisayar, TV, tablet, telefonla ilgilendiği, kafasına göre davrandığı bir tatilden ziyade; günlük hayat rutinlerinin çok az esnediği ama devam ettiği, yaşıt ilişkilerinin sürdüğü, sosyalleşebileceği, kitap okuyacağı, günlük olarak onu bunaltmayacak kadar ders çalıştığı bir tatil, çocuğun ikinci döneme daha motive ve dinlenmiş bir şekilde girmesini sağlayacaktır.”