Hedef pazarlar İngiltere, İtalya ve Fransa
İzmir Medya Platformu üyeleriyle Ege İhracatçı Birlikleri’nde bir araya gelen Zandar, Birlik olarak bundan sonraki süreçte AB üzerinde yoğunlaşacaklarını ifade ederek, “Önce İngiltere ve İtalya’ya yoğunlaşacağız. 2020’den itibaren bu iki ülkeden sonraki etap Fransa olacak. Deri birliğine Fransa’dan müşteri çekmek istiyoruz” diye konuştu.
Almanya’ya 17 Milyon dolarlık Ayakkabı
Birlikte Nisan ayında göreve geldiklerinde ihracatçı firma sayısını bir yıl sonunda 500’e çıkarma hedefleri olduğunu dile getiren Zandar, 7 aylık sürenin sonunda 520 ihracatçı firmaya ulaştıklarını, ifade etti. Zandar, “Ayakkabının payı İzmir’de yüzde 48. Deri ve postlar yüzde 20, deri konfeksiyon yüzde 20, saraciye üretimimiz ise yüzde 8. Bölge olarak ihracatta ilk sırada Almanya, ikinci sırada Hindistan var. Bunu Fransa ve Rusya izliyor. Almanya İzmir’den çok ciddi şekilde ayakkabı alıyor. Almanya 17 milyon ayakkabı aldı. Ancak Almanya’daki iç pazardaki sıkışıklık önümüzdeki dönemlerde Türkiye’ye yansıyabilir. Almanya’da perakende satışlarda yüzde 30’a yakın düşüşler var. Bu, talepte azalmaya yol açabilir” açıklamasında bulundu.
“İhracat şansı var”
Zandar, AB ve ABD’de vegan deri akımının olduğunu ifade ederek şunları söyledi: “Deri ile temas etmemiş ürünü tüketmek isteyen veganlar bulunuyor. Bununla ilgili Avrupa genelinde ve ABD’de bir ‘vegan deri’ akımı var. Bu bir niş pazar. Türkiye bu pazardan büyük pay alabilir. Türkiye’de zaten imitasyon ayakkabı üretimi var. Bu akım bize bir zarar getirmez. Çünkü Türkiye imitasyon ayakkabıyı da çok iyi üreten bir ülke. Hatta bugünkü kurlarla Çin’le rekabet edecek şekilde imitasyon ayakkabı satma ihtimalimiz de var. imitasyon ürün üretenler genelde ihracat yapmıyor. Ancak şu anda imitasyon ürün üretenlerin ihracat yapma şansı var. Onları da teşvik etmeye çalışıyoruz, fuarlara katılmalarını söylüyoruz. Dünya üzerinde satılan 10 ayakkabının belki 7’si imitasyon ve talep elbette var. Bu niş pazarda yer bulabiliyorsanız pazarda yeriniz vardır. Ancak her ayakkabı vegan deri olarak elbette satılmıyor. ‘Vegan ürün’ diye bir trendle ortaya çıkıldığında, eğer firma bunun koşullarına dikkat ediyorsa pazarda yer bulabilir. Örneğin eğer vegan ürün olarak ihracat yapılacaksa o ayakkabının üretildiği tesiste deri ayakkabı üretilmemesi, ayakkabının yapıştırıcısında hayvansal ürün kullanılmamış olması gerekiyor. Özellikle saraciyede vegan ürün kullanımı çok daha fazla. Bunun için, İngiltere’de yapacağımız fuara imitasyon ürün üreten firmalarımızla da gitmeyi düşünüyoruz.”
“Üretici boyutunda konkordato, en büyük korkumuz”
Konkordato ilan eden şirketler hakkında da değerlendirmede bulunan Zandar, “Konkordato iyi niyetli yapılırsa doğru bir uygulama. Bu işte en çok üreticiler etkileniyor. Türkiye’de en uzun vadeyi veren sektör ayakkabıdır. Üreticiden perakende zincirine yapılan satışlarda 17-18 aya varan vadeler vardı. Bunun devam etmemesi gerekiyordu. Bankaların finanse etmediği firmaları üreticiler finanse ediyordu. Bu işin bu şekilde yürümeyeceği belliydi. Üretici boyutunda konkordato, en büyük korkumuz. En büyük sorunu önümüzdeki dönemlerde üreticiler yaşayabilir” ifadelerini kullandı.
“Deri konfeksiyona ivme kazandırmaya çalışıyoruz”
Zandar, deri konfeksiyon sektörü ilgili de şunları söyledi: “Deri konfeksiyon maalesef kanayan yaramız. İzmir genelinde en çok kayıp verdiğimiz sektör. Deri konfeksiyona ivme kazandırmaya çalışıyoruz. Bunun için önümüzdeki ay deri konfeksiyon ve saraciye sektörlerimiz için Hollanda’ya heyet olarak giderek organizasyon yapacağız. Çünkü deri konfeksiyon pazar bulmada sorun yaşıyor. Saraciye sektöründe de firma sayımız fazla olsa daha iyi işler olabilir.”
Zincir Mağazalar Üretici Markalarını Bitirdi Üretici Fasoncu Oldu
Geçmişte Türkiye’nin birçok üretici ünlü markalarının bugün piyasada var olmasına rağmen kendi markalarını kullanamadığını belirten Zandar, Zincir mağazalar üreticilerimizin markalarını kullanmalarına izin vermediği için üretici firma markaları neredeyse yok oldu. Üreticiyi fasoncu haline getirdiler. İtalya’da her üreticinin marka olduğunu görürüsünüz. Biz Türkiye’de de üreticinin kendi markalarıyla ön plana çıkmasını istiyoruz. Markalarını korumak isteyen firmalarında işbirliği yapması şart” diye konuştu.
Kapasite 600 milyon çift ayakkabı
Zandar, Türkiye’de ayakkabı üretiminde kapasitemizi de tam olarak kullanmadığımızı kaydetti. Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı, “Türkiye’de 600 milyon çift ayakkabı üretme kapasitemiz var. Bunun 400 milyonunu üretiyoruz. Bu 400 milyonun da 220 milyonunu 2017 yılınad ihraç ettik. Normal kapasitemizin 3’te 1’ini ihraç ediyoruz. Hedefimiz 2018 yılında 260 milyon çift ayakkabı ihraç etmek” dedi.
Ege’den 140 milyon dolar ihracat
Türkiye, 2017 yılında 1.5 milyar dolarlık deri ve deri mamulleri ihracatı yaptı. Bu yıl ilk 9 ayda ise 1.3 milyar dolarlık bir ihracat gerçekleşti. Ege Bölgesi ise 1.5 milyar dolarlık geçen yıl yapılan ihracatın 140 milyon dolarlık kısmını yaptı. 140 milyon dolarlık ihracata ayakkabı sektörü yüzde 37’lik katkı ile lider oldu. Deri ürünleri ihracatının yüzde 30’u deri ve postlar, yüzde 23’ü konfeksiyon ve yüzde 10 saraciye oldu. 2018 yılının ilk 9 ayında ise 118,5 milyon dolarlık deri ve deri mamulleri ihracatı gerçekleştirildi. Ege Bölgesi’nde 2017 yılındaki toplam ihracat 547 firma ile gerçekleşti.
İzmir Medya Platformu Başkanı Ahmet Kaplan ise, Sektörel buluşmalar çerçevesinde bir araya geldikleri Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Erkan Zandar’a teşekkür ederek, sektörü daha yakından tanıma fırsatı bulduklarını açıkladı.