Türkiye’nin küresel pazarlarda rekabet gücünün azalması, belirli sektörlerde ihracat kayıplarına yol açtı. 2024’ün ilk yarısında ihracat yıllık %2 artarak 125,4 milyar dolara ulaştı. Ancak deri, zeytin ve zeytinyağı, hazır giyim ve konfeksiyon, çimento ve mücevher gibi sektörler ihracatta geriledi.
En Çok Gerileme Deri Sektöründe
Yılın ilk yarısında en fazla ihracat kaybını deri ve deri mamulleri sektörü yaşadı. 2023’ün ilk 6 ayında 1 milyar doların üzerinde ihracat yapan sektör, bu yılın aynı döneminde %26,7 düşüşle ihracatını 750 milyon dolara indirdi.
Hazır Giyim Sektörü de Zararda
Hazır giyim ve konfeksiyon sektörü de ihracatta %12,8 geriledi. Sektörün 2023’ün ilk altı ayındaki 9,9 milyar dolarlık ihracatı, 2024’ün aynı döneminde 8,7 milyar dolara düştü.
Çimento, Mücevher ve Zeytinyağı Sektörleri de Etkilendi
Çimento, cam, seramik ve toprak ürünleri sektörü de ihracatta geriledi. Geçen yılın yarısında 2,3 milyar dolarlık ihracat yapan sektör, bu yıl %9,4 düşüşle 2,1 milyar dolarlık ihracat yaptı. Mücevher sektöründeki ihracat kaybı ise %8,7 oldu. Sektör, 2023’ün ilk altı ayında 3 milyar doların üzerinde ihracat yaparken, 2024’ün ilk yarısında ihracatı 2,7 milyar dolara geriledi. Zeytin ve zeytinyağı sektöründeki ihracat kaybı ise %22,3’ü buldu. Sektörün 2023’ün ilk altı ayındaki 559 milyon dolarlık ihracatı, bu yılın aynı döneminde 434 milyon dolara düştü.
İhracatçıların Endişeleri
Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Mustafa Gültepe, ihracattaki 6 aylık verileri değerlendirerek Türkiye’nin rekabet gücünü büyük ölçüde kaybettiğini belirtti. İhracatın yüksek maliyetler ve düşük kur baskısı altında olduğunu söyleyerek “2024 için öngördüğümüz 267 milyar dolarlık hedefe ulaşmamız bile zor görünüyor” dedi.
Ticaret Bakanı Ömer Bolat ise “Kuru sürekli artırarak TL’yi devalüe ederek rekabetçi olmamız mümkün değil” ifadelerini kullandı.