EKONOMİ – Hürriyet’ten Dinçer Gökçe’nin haberine göre mali kriz nedeniyle İzmir Ticaret Mahkemesi’ne yapılan başvuru neticesinde komiser ataması yapılan şirkete üç aylık geçici mühlet verildi.
Almanya’da 1912’de kurulan Sixt, dünya genelinde 110 ülkede faaliyet gösteriyor. Türkiye’de araç kiralama sektörüne 1990’lı yılların sonunda giren şirket, 2008’den bu yana Artı tarafından temsil ediliyor. Sixt’in Türkiye şubesinde aralarında ultra lüks otomobillerin de bulunduğu 1400 araç bulunuyor.
Filo kiralama sektörünün önemli oyuncularından Kuveytli Fleetcorp AŞ de geçen yıl sonunda konkordato talebinde bulunmuş, ancak mahkeme şirketin iflasına karar vermişti.
Filosunda 23 bin 500 araç bulunan, 1.6 milyar lira borçla konkordato başvurusu yapan şirketin yöneticileri kayıplara karışmıştı.
Son dönemde olumsuz gelişmelere sahne olan oto kiralamada önemli bir satın alma haberi geldi. Fleetcorp, Euronet Car Rental gibi şirketlerle birlikte iflas ve konkordato ile boğuşan Alman devi Sixt’in Türkiye birimini Türk firması Bor Holding aldı. Bor Holding’e ait Borlease Otomotiv, Sixt’in Türkiye operasyonlarını yöneten Artı Seyahat Acentesi adlı firmayı bünyesine kattı. 1992 yılında kurulan Sixt Türkiye, iç pazarda 42 ayrı noktada 3 bin araçlık bir operasyon yürütür durumdaydı. gelmiştir. Türkiye genelinde 42 ofisi ve 150’nin üzerinde personeli ile hizmet veren markanın merkezi ise Almanya. 1912 yılında kurulan Sixt Global ise 4 bin 500’den fazla çalışana sahip. Avrupa’nın en büyük araç kiralama şirketlerinden biri olan firma, 105 ülkede 5 bin noktada faaliyet gösteriyor.
Sixt Türkiye’yi alan Bor Holding ise filo kiralama şirketi Borlease’i 2013’te kurmuştu. Ardından Türkiye’nin ilk kurumsal motosiklet kiralama markası olan blamoto’yu yaratan Borlease, 2017 yılında filo kiralamanın yanı sıra, kurumların ve bireylerin farklı taleplerini karşılamak amacıyla, bireysel araç kiralama şirketi Popy Car ve kısa dönem kurumsal araç kiralama şirketi Urban Fleet’i kurdu. 2015 yılında, Ayka Sigorta’yı alan Bor Holding, 2018 yılında yaklaşık 2 asırlık geçmişi olan Magdeburger Sigorta’nın tüm hisselerini Allianz Sigorta’dan alarak bünyesine kattı.
Piyasaya yaklaşık 2 milyar TL’nin üzerinde borcu bulunduğu ileri sürülen Filo kiralama sektörünün önde gelen firmalarından Fleetcorp AŞ’nin konkordato davasından iflas kararı çıktı. Mahkeme, Fleetcorp AŞ’nin borca batık olduğunu, konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün olmadığını belirterek iflasına karar verdi.
Hisselerinin büyük kısmı Kuveytliler de olan filo kiralama sektörünün en büyüklerinden Fleetcorp A.Ş., geçtiğimiz Eylül ayında konkordato talebiyle İstanbul 1. Asliye Ticaret Mahkemesi’ne başvurmuştu. Konkordato talebi kabul edilen Fleetcorp’a mahkeme, 3 kişilik komiser heyeti atamış ve geçici mühlet vermişti. dün 3. duruşması yapılan davada mahkeme, 2 milyar TL’nin üzerinde borcu olduğu ileri sürülen Fleetcorp AŞ’nin borca batık olduğunu, konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün olmadığını belirterek, 16.14 itibariyle iflasına karar verdi.
Konkordato davasında atanan komiser heyetinin ilk raporunda konkordatonun çok geç yapıldığı şirketin kısa sürede kara geçmesi ve konkordatonun başarıya ulaşmasının ihtimali olmadığını belirtilmişti. İkinci raporda da komiser heyeti, şirketin kurtulmasının imkanı olmadığı yönünde görüş bildirmişti.
Komiser heyetinin atadığı bilirkişi de Fleetcorp’un kayıtlarına göre değişik marka, model ve kilotmetrede 12 bin 455 otomobilinin bulunduğunu belirten bilirkişi, bin 836’sının firmanın kullanımında olduğunu belirlemişti. Firmanın kullanımında olmayan 10 bin 619 otomobilin nerede ve ne durumda olduğunun bilinmediğini belirten bilirkişi firmada kayıtlı gözüken 12 bin 455 otomobilin piyasa değerinin bir milyar 361 milyon TL olduğunu bildirmişti.
Duruşmada söz alan Fleetcorp AŞ’nin avukatı geçici komiser heyetinin hazırladığı ek raporun tümden yanlış olduğunu belirterek, “Halen araçların sayısını öğrenememişlerdir. 14 bin 888 araç olduğunu söylememize rağmen heyet daha az araç olduğunu belirtip kıymet takdirini az yapmıştır” dedi. Fleetcorp AŞ’nin 2001’den beri piyasada olan bir şirket olduğunu belirten avukat, “Aylık 10 milyon TL geliri olan şirketi komiserler 2 milyon geliri var gibi göstermiştir. Şirketin marka değeri borcunun üstündedir. Şirkete iflas kararının verilmesi alacaklıların lehine değildir” dedi.
Dün yapılan duruşmada davanın bittiğini açıklayan mahkeme, Fleetcorp AŞ’ye tanınan geçici mühleti kaldırarak, geçici komiser heyetinin görevine son verdiğini, verdiği tüm tedbir kararlarını kaldırdığını açıkladı. Mahkeme, Fleetcorp AŞ’nin 16.14 itibariyle iflas ettiğini belirterek iflas masasına bildirilmesine karar verdi. Mahkeme iflas kararını açıklarken, Fleetcorp AŞ’nin borca batık olduğunu, konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün olmadığını belirtti.
Firma konkordato istemeden önce elindeki araçlardan bin 500’e yakınını galericilere satmış, ancak devir işlemleri yapılmamıştı. Bu nedenle araçları değerinden aşağıya alan galericilerin aldığı otomobillerin halen firmanın malı gözükmesi sebebiyle 170 galericinin büyük zarar ettiği belirlenmişti.
Kaynak: Finans Gündem – Diken – Sözcü