İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB) 2019 yılında AKP’den CHP’ye geçmesinin ardından, çoğunluğu kaybeden AKP-MHP grubu tarafından alınan tartışmalı kararlar, CHP’nin çoğunluğu elde ettiği yeni dönemde tekrar değerlendirilmeye tabi tutuluyor.
İBB Meclisi’nin temmuz ayı toplantılarında, önceki dönemde usulsüzlüklerle yapılan imar planı değişiklikleriyle ilgili yeni kararlar alındı. CHP grubu, İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu’nun veto ettiği ve dava açtığı AKP’lilerin sunduğu önergelerin iptaline karar verdi.
Bu iptallerle, AKP’lilerin apar topar park ilan ettiği ve İBB yönetiminin kendi arazileri üzerindeki yetkisini kısıtlayan kararlar ortadan kaldırıldı ve eski imar durumlarına geri dönüldü.
İptal edilen kararlar arasında, İBB ve iştiraki İmar AŞ’ye ait Şişli, Kağıthane, Esenler, Başakşehir, Eyüp, Beşiktaş, Tuzla ve İkitelli’deki yaklaşık 295 bin metrekarelik arazilerin usulsüz şekilde park alanına dönüştürülmesi de yer alıyordu. Bu araziler içinde en dikkat çekeni, Şişli’deki 37 bin metrekarelik Levent İETT Garajı arazisiydi.
Kadir Topbaş döneminde, bu arazinin Dubai Şeyhi El Maktum’un şirketine satışı gündeme gelmişti. Araziye 300 metrelik “Dubai Kuleleri” dikilmesi için imar düzenlemesi yapılmış ve 705 milyon dolara Dubai Şeyhi’nin şirketine ihale edilmişti. Ancak, imar planlarına karşı açılan davada iptal kararı çıkınca Dubai Şeyhi araziyi almaktan vazgeçmişti. İBB’de yönetim değiştikten sonra AKP’lilerin daha önce gökdelen dikmek için satmaya çalıştıkları araziyi “park” alanı ilan etmesi İBB Meclisi’nde büyük tartışmalara yol açmıştı.
O dönemde İBB Meclisi CHP Grubu Sözcüsü olan Tarık Balyalı, AKP’nin bu kararın arkasında samimi olmadığını savunmuştu. Balyalı, “AKP, bu arazilerin yeşil alan olmasını gerçekten istiyor olsaydı, 4-5 yıl önce 3 emsalle imara açmaz, Dubai Şeyhi’ne satmak için uğraşmazdı. Sadece Ekrem İmamoğlu’nun yetkisini kullanmamasını sağlamak için siyasi amaçlı bir hamle bu. Usulüne uygun olarak tek tek getirin, hepsine evet diyeceğiz” demişti.
Beylikdüzü Belediye Başkanı Mehmet Murat Çalık da bu kararların mali boyutuna dikkat çekmişti. Çalık, Levent’teki İETT Garajı arazisinin değerinin 1,9 milyar TL azaldığını, İBB’nin yaklaşık 5 milyar TL değer kaybına uğradığını vurgulamıştı.