Çin Sahil Güvenliği’nin açıklamasına göre, Filipinler’e ait bir ikmal gemisi, İkinci Thomas Sığı yakınlarındaki sulara izinsiz girerek Çin gemilerine tehlikeli bir şekilde yaklaştı ve çarpışmanın eşiğine geldi. Filipinler’in gemisi, Çin tarafının uyarılarını görmezden geldi. Çarpışma sonucu her iki tarafta da hasar veya yaralanma olup olmadığına dair bilgi verilmedi.
İkinci Thomas Sığı, Güney Çin Denizi’nde Spratly Adaları’nın parçasıdır ve Filipinler’in kontrolündedir. Son zamanlarda, bu sığlıkta iki ülke gemileri arasında bir dizi sürtüşme ve gerilim yaşanmıştır. Pekin yönetimi, sığlıkta karaya oturtulan Sierra Madre savaş gemisinin yasadışı olduğunu iddia ederek bölgeden çekilmesini ve sığlığın orijinal haline getirilmesini talep ediyor.
Çin Sahil Güvenliği, sığlıkta bulunan gemideki denizcilerin ihtiyaçlarını gidermek üzere yapılan ikmal seferlerini engellemeye çalışmaktadır. Bu durum, ülkeler arasındaki gerilimi daha da artırıyor. Geçtiğimiz haftalarda Filipinler, Güney Çin Denizi’ndeki karaya oturan gemisindeki personeli için 19 Mayıs’ta uçakla havadan bırakılan yardım paketinin bir kısmına Çin tarafından el konulduğunu iddia etmişti.
Öte yandan Çin, bu ayın başlarında Filipinler’in resif çevresinde Çinli balıkçıların kurduğu ağları kestiğini ve kaldırdığını öne sürmüştü. Çin’in bu iddiası Filipinler tarafından reddedildi.
Güney Çin Denizi, İkinci Dünya Savaşı’ndan bu yana bölge ülkeleri arasında egemenlik ihtilaflarına neden olan tartışmalı bir alandır. Çin, 1947’de yayımlanan bir haritayla Güney Çin Denizi’nin yüzde 80’i üzerinde egemenlik iddiasında bulunuyor. Ancak Filipinler, Vietnam, Brunei ve Malezya gibi ülkeler de bölgede hak iddia ediyor.
Çin’in bölgede inşa ettiği askeri üsler ve askeri varlığı, hem bölge ülkelerini hem de ABD’yi rahatsız ediyor. Lahey’deki Daimi Tahkim Mahkemesi, 2016’da Filipinler’in başvurusuyla verdiği kararda, Çin’in Güney Çin Denizi’nde tek taraflı egemenlik iddialarının hukuka aykırı olduğuna hükmetmişti.