2024’ün en güçlü iş insanlarından biri olarak seçilen Hamdi Ulukaya, sıradan bir başarı öyküsünün değil, azim ve çalışkanlıkla yoğrulmuş bir hikayenin kahramanı.
Erzincan’ın küçük bir kasabasında doğan Ulukaya, Ankara’da siyaset bilimi okurken entelektüel çevrelere dahil oldu ve vizyonunu genişletti. 1994’te dil öğrenmek için gittiği ABD’de fırsatları kollamaya başladı. Babasının tavsiyesi üzerine ABD’de peynir üretmeye karar verdi ve 2002’de küçük bir beyaz peynir fabrikası kurdu.
Ancak satışları istediği gibi gitmiyordu. Peynirin yanına bir şey eklemesi gerekiyordu. Ardından, New York’un kuzeyinde kapatılmış eski bir yoğurt fabrikasını satın alma fırsatı karşısına çıktı. Takvimler 2005’i gösteriyordu.
Ulukaya, beş aylık bir finansman arayışının ardından Kraft Foods’un istediği parayı denkleştirdi. Hedefi ABD’nin en iyi yoğurdunu üretmekti. 18 ay sonra “Chobani” adını verdiği yoğurdunu piyasaya sürdü.
Başlangıçta sadece beş kişilik bir ekiple yola çıkan Ulukaya, önce küçük marketlere odaklandı. “Kulaktan kulağa” reklam sayesinde yoğurdu hızla yayıldı. 2009’da ABD’nin önde gelen süpermarket zincirleri Wholesale Club ve Costco tarafından fark edildi.
Chobani, hızlı bir yükseliş yaşadı. 2012’de dünyanın en büyük yoğurt fabrikasını açtı ve ABD’de en hızlı büyüyen 10 şirket arasına girdi. Yenilikçi fikirleri ve çalışkanlığıyla Fortune dergisinin “Dünyayı Değiştiren Şirketler” listesine adını yazdırdı. Aynı yıl Türkiye’deki girişimcilere destek olmak amacıyla “Hamdi Ulukaya Girişimi”ni kurdu.
2017’de iş dünyasındaki farklı liderlik yaklaşımı ve mülteci krizine yönelik çalışmalarıyla TIME 100’ün en etkili 100 kişisinden biri seçildi. 2024’te ise dünyanın en güçlü 100 iş insanından biri olarak gösterildi.
İliç’in çobanı Hamdi Ulukaya, azmi ve çalışkanlığıyla sıradan bir başarı öyküsüne imza attı.