EKONOMİ – Çorlu tren kazasının tartışılan ismiydi… Aileler ‘Yargılansın’ dedi! Devlet 7 milyarla ödüllendirdi! MedyaRadar’dan Ercan Öztürk’ün haberine göre, Tekirdağ Çorlu’da 8 Temmuz 2018’de meydana gelen, 25 kişinin yaşamını yitirdiği tren katliamının yaşandığı dönemde TCDD Genel Müdürü olan İsa Apaydın’ın yöneticisi olduğu şirkete 6 milyar 910 milyonluk Erdemli-Silifke-Taşucu yol yapım ihalesi verildi. O ihalenin belgesine MedyaRadar ulaştı…
28 Şubat 2024 tarihinde ‘Erdemli-Silifke-Taşucu-13 Bl Hd Yolu (Aydıncık-Gözce Arası) Kesimleri İkmal Yapım İşi’ başlığıyla yapılan ihale, deprem, salgın hastalıklar ve doğal afet krizi anında yapılan pazarlık usulü yapıldı. 21 b’ye göre yapılan ihalenin yaklaşık maliyeti 7 milyar 361 milyon 957 bin 830 lira olarak belirlendi. İhaleye beş firma davet edildi. İhaleyi eski TCDD Genel Müdürü’nün yönetici olduğu Deha Altyapı Anonim Şirketi kazandı. 22 Mart 2024 tarihinde imzalanan ihalenin sözleşme bedeli 6 milyar 910 milyon 910 bin 910 kuruş oldu. İşin bitirilme süresi ise dokuz ay olarak belirlendi.
Karayolları Genel Müdürlüğü, 6 Şubat depremlerinin en çok etkilediği Hatay Samandağ’da hasar alan yolların onarımı için 13 Aralık 2023’te ihaleye çıktı. Kamu İhale Bülteninde yayınlanan bilgiye göre 6 şirketin teklif verdiği ihaleyi 3 Ocak’ta 1 milyar 277 milyon TL’ye Apaydın’ın ticari temsilcisi olduğu ve sınırlı imza yetkisinin bulunduğu Deha Altyapı Anonim Şirketi aldı. İhale yine bilindik 21b’ye göre pazarlık usulü yapıldı.
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Genel Müdürlüğü koltuğuna 2016’da oturan İsa Apaydın, 19 Eylül 2019’da Resmi Gazete’de yayımlanan kararnameyle görevden alındı. Döneminde 8 Temmuz 2018’de Çorlu’da yaşanan ve 25 kişinin hayatını kaybettiği kaza ve 13 Aralık 2018’de Ankara’da dokuz kişinin öldüğü Yüksek Hızlı Tren kazası meydana geldi. İsa Apaydın, Çorlu’da dokuz yaşındaki oğlunu kaybeden anne Mısra Öz Sel’i Twitter’da engellediği için de gündem olmuştu. Faciada yaşamını yitiren Oğuz Arda Sel’in annesi Mısra Öz, “İktidarın koruması altındalar. Yargılansın dediğimiz isimler ödüllendiriliyor. Gün gelecek bu kişiler yargılanacaklardır. Biz bu davanın peşini bırakmayacağız. Bu dava artık Türkiye’nin davasıdır” ifadelerini kullandı.
Apaydın, 19 Eylül 2019’da görevden alınmış, TCDD’den ayrıldıktan sonra da ticarete atılmıştı. Deha Altyapı Anonim Şirketi’nin 20 Kasım 2023’te TCDD Gaziantep’te deprem nedeniyle hasar almış kesimlerin onarımı ihalesini de aldığı öğrenildi. Bu ihalenin bedeli ise 298 milyon 382 bin TL. Deha Altyapı isimli şirket kurulduğu günden bu yana 35 kamu ihalesi aldı. Bu ihalelerin toplam bedeli ise 11 Milyar 500 milyon lirayı buldu.
Deha Altyapı A.Ş., 3 Ocak 2019’daki Ticaret Sicil Gazetesindeki bilgilere göre 30 milyon TL toplam sermayeye sahipken 2020’de bu rakam 60 milyon TL’ye, 2021’de 90 milyon TL’ye çıktı. Son olarak 30 Aralık 2022’de sermaye artırımı yapan şirketin toplam sermayesi 150 milyon TL’ye ulaştı. Şirkette büyük hisse İsa Apaydın’a ait. Şirketin sadece geçen sene ortaklı veya tek başına kamudan aldığı ihalelerin toplam bedeli 1.1 milyar TL’yi geçti. Şirket bu yıla da ihalelerle başladı. 2 Ocak ve 13 Ocak’ta 500 milyon TL’yi aşan iki ihale kazandı. İhalelerin bir kısmında da ‘adrese teslim’ yöntem olarak bilinen 21/B pazarlık usulü kullanıldı.
Büyük hissesine İsa Apaydın’ın sahip olduğu Deha Altyapı A.Ş.’nin ortaklı veya tek başına girerek kazandığı ihaleler ve bedelleri şöyle:
24 Ocak 2022: Çaldıran yolu toprak işleri, sanat yapıları ve üst yapı işleri (76 milyon 338 bin 466 TL)
7 Temmuz 2022: Bozüyük-Bilecik ayrımı köprülü kavşak yapımı (35 milyon 842 bin 306 TL)
25 Ağustos 2022: Marmara-Saraylar yolu toprak işleri, sanat yapıları işi (21 milyon 499 bin 999 TL)
17 Ekim 2022: Kuzey Ankara Protokol yolu Tünel giriş ve çıkış heyelan önleme işi (143 milyon 206 bin TL)
25 Kasım 2022: Mardin-Midyat yolu yapım işi (910 milyon 288 bin 714 TL)
2 Ocak 2023: Balıkesir-Manisa saklı vadi köprüsü yapım işi (29 milyon 713 bin TL)
13 Ocak 2023: Şahinbey Belediyesi tünel inşaatı ve kavşak düzenleme işi (484 milyon 484 bin
Kaynak: Medyaradar