Bursa, Lojistik Merkezleri Planında Neden Yok? Bursa Ekonomisi ve Gelecek Vizyonu konulu başlıklar son günlerde Bursa İş Dünyası ve Bursa ekonomik hayatının dikkatini çekmekte. Hazırlanan raporlara göre yerleşim alanlarının içinde sıkışıp kalan ve plansız alanlarda üretim yapan yaklaşık 8 bin sanayi tesisi bulunan Bursa, Ulaştırma Bakanlığı Lojistik Merkezleri raporlarında adeta yok sayılmışa benziyor.
2023’te 20 lojistik merkez toplam 34,2 milyon ton yük kapasitesiyle tüm sektörlere hizmet verecektir. Avrupa ile kesintisiz ve uyumlu demiryolu ulaşımının sağlanmasına yönelik teknik ve idari karşılıklı işletilebilirlik düzenlemelerine uyum sağlanacaktır. Samsun (Gelemen), Uşak, Denizli (Kaklık), İzmit (Köseköy), Eskişehir (Hasanbey), Balıkesir (Gökköy), Erzurum (Palandöken), Kahramanmaraş (Türkoğlu) , Mersin (Yenice) ve Halkalı olmak üzere 10 adet Lojistik Merkez işletmeye açılmıştır. Konya (Kayacık) beton saha ve idari binaları tamamlanarak açılışa hazır hale getirilmiş mekanik atölye ve depo imalatları devam etmektedir. Kars Lojistik merkezinin inşaatı devam etmektedir. Bilecik (Bozüyük), İzmir (Kemalpaşa), ve Mardin lojistik merkez inşaat çalışmaları devam etmektedir. Diğerleri olan İstanbul (Yeşilbayır), Kayseri (Boğazköprü), Sivas, Bitlis (Tatvan) ve Şırnak (Habur) projelendirme ve kamulaştırma çalışmaları devam etmektedir.
”Lojistik köy ya da merkez nedir, lojistik merkezlerin sağladığı avantajlar nelerdir, lojistik merkezlerde hangi tesisler bulunur, Avrupa’nın en önemli lojistik merkezleri hangileridir, lojistik köy kalite kriterleri nelerdir, Türkiye’de kurulan ve kurulması planlanan lojistik merkezler nerelerdir? Lojistik Merkezler/Köyler; lojistik ve taşımacılık şirketleri ile ilgili resmi ve özel kurumların içinde yer aldığı, her türlü taşımacılık moduna etkin bağlantıları olan, depolama, bakım-onarım, yükleme-boşaltma, elleçleme, tartı, yük bölme-birleştirme, paketleme ve benzeri faaliyetleri gerçekleştirme imkanları olan ve taşıma modları arasında düşük maliyetli, hızlı, güvenli, çevreci aktarma alan ve donanımlarına sahip, içerisinde ulusal ve uluslararası taşımacılık, lojistik ve dağıtım ile ilgili tüm faaliyetlerin çeşitli işletmeciler tarafından gerçekleştirildiği planlanmış̧ alanlardır.”
Bursa firmaları, kapasite artışları, depolama sorunları ve lojistik zorluklarla karşı karşıya. Üstelik bu tesisler, kentte trafik ve çevreye dair de ciddi kaygılar oluşturuyor. Bursa’da bulanan tesisler için, planlı yeni sanayi alanlarına duyulan Bursa’nın, Lojistik Merkezi sorunları ertelenemeyecek boyutlara ulaşmış durumda.
Etrafımızı saran Eskişehir Hasanbey, İzmit Köseköy, Bilecik Bozüyük, Balıkesir Gökköy Lojistik Merkezleri projeleri olmasına rağmen Bursa Lojistik Merkezi sanki yok sayılmış durumda. En azından Ulaştırma Bakanlığı planlarına göre öyle görünüyor.
Lojistik merkezlerin etkin olarak hizmet verebilmesi için bazı unsurların yerine getirilmesi gerekmektedir. Bu unsurlar: Uluslararası ve ulusal taşımacılık koridorlarına yakınlık, Arazi topoğrafyası, Elektrik, gaz, su, haberleşme, ısıtma-soğutma altyapısı, Arazi ve inşaat maliyetleri, Mümkün olduğunca fazla taşımacılık modu (demiryolu, denizyolu, karayolu, havayolu, iç suyolu ve boru hattı) bağlantısı veya yakınlığı, kapasite ve özellikleri, bölge ülkeleri veya illeri için dağıtım ve toplama merkezi olma özelliği, üretim merkezlerine yakınlık, tüketim merkezlerine yakınlık, kalifiye işgücü potansiyeli, genişleme olanağı ve imar durumu.
Bursa gibi üretim merkezi kentler için, ülkemizi dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasına taşıma sorumluluğunu güçlendirecek yeni bir bakış açısına ve buna uygun hamlelere ihtiyaç olduğu açıktır. Bursa’mızın yaklaşık 11 bin kilometrekarelik yüzölçümü içinde binde 8’lik payına rağmen, kent ekonomisine yüzde 46 gibi yüksek seviyede katma değer sağlayan sanayimizin, ölçek ekonomisine uygun, kapasite artışına imkân sağlayacak yeni yatırım alanları ve Lojistik Merkezlerine ihtiyacı var ancak Bakanlık bunu yok mu sayıyor?
Bursa Lojistik Merkezleri Planında neden yok sayıldı yada gizli bir el yok mu saydırdı?
İnsan düşünmeden edemiyor…
Devamı Gelecek
Nokta Bursa – Murat Doruk