Bursa İş Dünyasına ‘Kırgızistan’ Brifingi. BTSO Küresel Fuar Acentesi Projesi kapsamında UİB işbirliğinde hedef ülke pazarlarına yönelik düzenlenen online seminerlere iş dünyasının yoğun ilgisi sürüyor. ‘Kırgızistan Pazarı ve Ticaret Fırsatları’ konulu seminere, BTSO Yönetim Kurulu Başkan Yardımcıları Cüneyt Şener ve İsmail Kuş, UTİB Yönetim Kurulu Üyesi Osman Nuri Canik ve iş dünyası temsilcileri katıldı. Programda T.C. Bişkek Ticaret Başmüşaviri Behzat Erten, pandemi dönemi ve sonrasında Kırgızistan pazarındaki yatırım imkanları ile ilgili detaylı bilgiler paylaştı.
BTSO Başkan Yardımcısı Cüneyt Şener, Türkiye’nin 1991 yılında Kırgızistan Cumhuriyeti’nin bağımsızlığını tanıyan ilk ülke olduğunu belirterek, iki ülke arasında şimdiye kadar 100’den fazla ikili ticaret anlaşması imzalandığını dile getirdi. Türkiye’nin 2020 yılı ilk 9 aylık döneminde Kırgızistan’a 300 milyon dolara yakın ihracat gerçekleştirdiğini dile getiren Şener, “Bursa iş dünyası temsilcileri olarak iki ülke arasındaki ilişkilerin daha fazla güçlenmesi arzusundayız. Bursa’dan Kırgızistan’a ihracat gerçekleştiren firma sayımız 130’a ulaştı. Bu rakamların daha üst noktalara çıkması için çalışmaya devam edeceğiz. Bursa’nın Kırgızistan’a 11.5 milyon dolarlık ihracatını artırmayı hedefliyoruz.” dedi.
“ETKİ ALANI YÜKSEK BİR ÜLKE”
BTSO Başkan Yardımcısı İsmail Kuş, BTSO olarak Kırgızistan’da 2018 yılında Ticaret Bakanlığı ile birlikte yürütülen UR-GE projeleri kapsamında B2B organizasyonu gerçekleştirdiklerini ifade ederek, “1 gün boyunca 1.600’den fazla iş görüşmesinin yapıldığı bu etkinlikte sektör temsilcilerimiz önemli iş bağlantıları kurarak Bursa’ya döndü. Ticaret potansiyeli oldukça güçlü olan Kırgızistan, Orta Asya pazarına açılmak için önemli bir fırsat.” diye konuştu.
UTİB Yönetim Kurulu Üyesi Osman Nuri Canik, UİB’in 45 şehirde 10 bin aktif üyesinin olduğunu belirterek, 5 ayrı birliğin 2019’daki ihracatının 31.7 milyar dolar olduğunu vurguladı. Türkiye’nin Kırgızistan’a ihracatında ilk sırada tekstil sektörünün olduğunu ifade eden Canik, “Kırgızistan pazarı ihracat anlamında Türkiye için önemli artışların olduğu bir ülke. Türkiye, 2019’da Kırgızistan’a 404 milyon dolar ihracat yaptı. İlk sırada yer alan tekstil sektörü, 2019’da ihracatını yüzde 189 oranında yükseltti. Pandemi dolayısıyla UİB’in Kırgızistan’a ihracatı yüzde 35 azalarak 9 milyon dolar düzeyine geriledi. Çin’in pazarda büyük bir hakimiyeti var. Bursa olarak Kırgızistan pazarında daha aktif olmalıyız.” ifadelerini kullandı.
“TÜRKİYE İLK SIRALARDA”
T.C. Bişkek Ticaret Başmüşaviri Behzat Erten, Kırgızistan’ın Türk Cumhuriyetleri arasında liberal ekonomiye geçiş yapan en başarılı ülkelerden birisi olduğunu kaydetti. Birçok uluslararası kuruluşa üyeliği olan Kırgızistan’ın 6 milyon 400 bine yakın nüfusunun olduğunu dile getiren Eren, “Ülkedeki nüfusun yaş ortalaması 25. Genç bir nüfusa sahip. Türkiye, 1991 yılından bu yana Kırgızistan’ın her zaman yanında oldu. İki ülke arasındaki ticaret hacmi güçlenmeye devam ederken, COVID-19 salgını ekonomik ilişkilerimizi olumsuz etkiledi. Kırgızistan’ın ithalat yaptığı ülkeler arasında Türkiye ilk sıralarda. Kırgızistan’ın en çok ithalat yaptığı ülkeler ise Çin ve Rusya.” dedi.
“TÜRKİYE’NİN İMAJI ÇOK İYİ”
Türkiye’nin Kırgızistan pazarındaki en büyük rakiplerinden birisinin Çin olduğunu ifade eden Erten, şöyle konuştu: “Türk ürünleri Avrupa ülkelerinin ürünleri kadar kaliteli. Avrupa menşeili ürünlere göre de ucuz. Bu imajı bozmadan ihracatı artırmanın yollarını bulmalıyız. BTSO’nun liderliğinde Kırgızistan’a yapılan ticaret heyetleri iki ülke arasındaki işbirliğine önemli katkı sağladı. Virüs salgınının ardından bu temasların karşılıklı olarak devam etmesini arzuluyoruz. Bursa tekstil ve kumaş alanındaki kalitesiyle Kırgızistan’da ciddi bir atılım yapabilir.”