enflasyonemeklilikötvdövizakpchpmhp
DOLAR
34,5176
EURO
36,4214
ALTIN
2.963,66
BIST
9.142,22
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Az Bulutlu
21°C
Bursa
21°C
Az Bulutlu
Cuma Karla Karışık Yağmurlu
18°C
Cumartesi Az Bulutlu
6°C
Pazar Çok Bulutlu
7°C
Pazartesi Açık
9°C
Advert

BOTAŞ’ta gemi skandalı… Yatan gemiye 12 milyon dolar!

BOTAŞ’ta gemi skandalı… Yatan gemiye 12 milyon dolar!
12.04.2023 21:06
252
A+
A-

BOTAŞ’ta gemi skandalı… Yatan gemiye 12 milyon dolar! Rusya ve Ukrayna savaşının etkisiyle rekor üstüne rekor kıran doğal gaz fiyatları nedeniyle tarihi zararla karşı karşıya kalan BOTAŞ, bu yıl düşen fiyatlara karşın yaralarını sarmakta zorlanıyor.

BOTAŞ’ta gemi skandalı… Yatan gemiye 12 milyon dolar!

BOTAŞ’ta gemi skandalı… Yatan gemiye 12 milyon dolar!

EKONOMİ – BOTAŞ’ta gemi skandalı… Yatan gemiye 12 milyon dolar! Hazine’den, doğal gazdaki sübvansiyonlar nedeniyle sürekli “görevlendirme” adı altında sermaye aktarılan BOTAŞ; süreç analizi, takvimlendirme ve öngörü yoksunluğu nedeniyle milyonlarca dolarlık zararla karşı karşıya kaldı.

Zararın kaynağı, Edirne’nin Keşan ilçesi sınırları içinde bulunan Saros körfezindeki Sazlıdere mevkiinde konuşlandırılan yüzer doğal gaz depolama ve gazlaştırma ünitesi (FSRU) oldu.

Gemi, 17 Şubat 2023 tarihinde, 2020 yılında projesine başlanan Saros FSRU tesislerine demirledi ve sistem bağlantı çalışmaları başladı.

Lisans gerekli

Bu geminin ticari olarak kullanılmaya başlanması için Enerji Piyasası DÜzenleme Kurumu’ndan (EPDK) depolama lisansı alınması gerekiyordu. Bu süreçte bazı pürüz çıktı.

EPDK’nın internet sitesinde yer alan bilgiye göre BOTAŞ, sıvılaştırılmış doğal gazı (LNG) gazlaştırarak sisteme verecek gemi için depolama lisansını 6 Nisan 2023 tarihinde alabildi.

Bu durum geminin Saros’taki kıyı tesislerine ulaştıktan sonra en az 48 gün süreyle lisansı bulunmadığı için âtıl kalması sonucunu doğurdu.

250 bin dolar

Vasant FSRU’nun günlük kira bedeli, denizcilik sektörünün saygın uluslararası haber sitelerinde günlük 250 bin dolar olarak belirtildi.

Geminin âtıl kaldığı, eş deyişle kullanılmadığı 48 günlük süre boyunca BOTAŞ’ın ödeyeceği brüt kira bedeli 12 milyon dolar olarak hesaplandı.

BOTAŞ, yıl başından bu yana büyük ölçekli sanayiye ve elektrik üreten santrallara sattığı doğal gazın tarifelerinde düzenli olarak indirim yaptı.

Ancak, Eylül 2022’den bu yana konut ve küçük ölçekli sanayide, belirgin şekilde gerileyen doğal gaz maliyetlerine karşın herhangi bir indirim söz konusu olmadı.

Sektör uzmanları, BOTAŞ’ın Saros FSRU için geciken lisansından kaynaklı gündeme gelen zararına işaret ederek, “BOTAŞ, böyle bir zararla karşı karşıya kalmasaydı vatandaşa belki tarifede indirim yapabilirdi” dedi.

Lisans neden gecikti?

BOTAŞ’ın, Saros’taki tesisi için depolama lisansının gecikme nedenine ilişkin herhangi bir resmi açıklama henüz yapılmadı.

EPDK’dan alınacak depolama lisansının zorlu bir prosedürü bulunuyor. Bu süreçteki en kritik aşamayı, EPDK tarafından başvuruya konu yer hakkında Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Yönetmeliği uyarınca Genelkurmay Başkanlığı’ndan alınacak “görüş” oluşturuyor.

Doğal gaz piyasası mevzuatı uyarınca bu görüşün olumsuz olması halinde, lisans başvurusunun EPDK kararıyla reddedilmesi gerekiyor. EPDK’nın aynı yere başka başvuru olup olmadığını görmek için depolama başvurusunu 15 gün süreyle de resmi sitesinde ilan etmesi gerekiyor.

Konuya yakın kaynaklar, depolama lisansındaki gecikmenin bu nedenlerden kaynaklanmış olabileceğini belirtti. Kaynaklar, BOTAŞ’ın lisanslama sürecine ilişkin planlamayı ve girişimleri FSRU gemisi gelmeden önce yapmış olmasının önemine dikkat çekerek, “Bu aşamalar zamanında tamamlansaydı söz konusu gecikme ve bundan kaynaklı zarar önlenebilirdi” görüşünü dile getirdi.

Kaynak: Halk TV- Olcay Aydilek

 

Yorumlar

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.