Spirit Airlines’ın İflas Başvurusu
ABD’nin düşük bütçeli seyahat sembolü Spirit Airlines, yıllarca süren zararlar, başarısız birleşme girişimleri ve artan rekabetin ardından iflas koruma başvurusunda bulundu.
New York Güney Bölgesi İflas Mahkemesi’ne yapılan başvuruda Spirit Airlines, varlıklarının ve borçlarının 1-10 milyar dolar arasında olduğunu belirtti. Şirket, operasyonlarına devam etmek için alacaklılarıyla 300 milyon dolarlık bir finansman üzerinde anlaştı. Spirit’in iflas sürecinden 2024’ün ilk çeyreğinde çıkması bekleniyor.
CEO Ted Christie, yolculara uçuşların ve rezervasyonların eskisi gibi devam edeceği konusunda güvence verdi. “Önemli olan şey, hala uçak bileti satın alabileceğiniz, uçabileceğiniz ve sadakat puanlarınızı kullanabileceğinizdir.”
JetBlue ile Birleşme Başarısızlığı
Spirit Airlines, 2022’de Frontier ile birleşme planlarını JetBlue’nun daha cazip bir teklif sunmasıyla değiştirdi. Ancak 2023’te bir federal yargıç, JetBlue’nun 3,8 milyar dolarlık satın alma teklifini rekabeti azaltacağı gerekçesiyle reddetti. Bu gelişme, Spirit’in mali sıkıntılarını daha da kötüleştirdi.
Pandemi sonrası yükselen maliyetler ve havacılık sektöründeki yoğun rekabet, Spirit Airlines’ın zararlarını artırdı. Havayolu şirketi, 2019’dan beri kâr edemedi ve yalnızca 2023’ün ilk yarısında 335 milyon dolardan fazla zarar açıkladı. Şirket ayrıca geçtiğimiz yaz 23 Airbus uçağını satarak 519 milyon dolar nakit elde etti.
Yenilikler Yetersiz
Spirit Airlines, bütçeli bilet modeliyle uzun süre popüler olmuştu. Ancak değişen müşteri istekleri ve uluslararası seyahatlere olan artan talep, Spirit’in gelirlerini olumsuz etkiledi.
Şirket, bu yaz koltuk seçimi ve daha geniş oturma alanları gibi avantajlar sunan paket fiyatlara geçti ancak bu yenilikler mali sıkıntıları çözmek için yeterli olmadı.
İflas Sürecindeki Stratejiler
Spirit, iflas sürecinde daha fazla küçülmeyi ve operasyonel maliyetleri düşürmeyi planlıyor. Şirket, yıl sonunda 1 milyar dolarlık bir likiditeye ulaşmayı hedeflerken, yaklaşık 330 pilotun daha işten çıkarılacağını duyurdu.
Analistler, Spirit Airlines’ın iflas sürecinden çıktıktan sonra Frontier ile birleşme görüşmelerini yeniden başlatabileceğini düşünüyor. Frontier ve Spirit’in birleşmesi, ABD’de düşük maliyetli havayolları sektöründe önemli bir güç oluşturabilir.
Spirit Airlines, Amerikan havayolu sektöründe iflas koruma başvurusunda bulunan ilk büyük şirket. Bu durum, diğer şirketlerin de mali yapıları üzerinde durması gerektiğini gösteriyor.